Hoe groot is de transportwereld

Iets wat altijd leuk en fascinerend is zijn de cijfers die met een grote branche als de transportwereld gemoeid zijn. Hiermee worden onder andere de cijfers qua verkoop van transport voertuigen en alles omtrent wegen nader belicht. Zo werden er in het afgelopen jaar maar liefst bijna 15000 zware voertuigen voor de transport verkocht. Dit waren er iets minder dan in het voorgaande jaar maar het verschil is zeker te verwaarlozen. Een ongelofelijk groot aantal eigenlijk.

Als we dan weer naar het gewicht van alle goederen die vervoerd werden kijken is dit wel weer toegenomen. In totaal was dit meer dan 650 miljoen ton. Niet slecht als je jezelf bedenkt dat we het hierbij alleen over Nederland hebben. Dat het een kleine stijging is terwijl het aantal trucks in verkoop iets af leek te nemen duid erop dat de ladingen iets zwaarder zijn geworden.

Al dit vervoer kan natuurlijk alleen plaats vinden als de wegen hier goed op berekend zijn. DIt is in ons land gelukkig het geval. Vooral in vergelijking met een aantal andere landen in Europa is ons wegennetwerk uitstekend. Buiten dat alle steden goed bereikbaar zijn is de kwaliteit van de snelwegen erg goed te noemen. Het kan op bepaalde punten wel enorm druk zijn, maar dit is niet zo verrassend. Omdat er relatief veel mensen in een land wonen met een klein oppervlak is dit bijna niet te voorkomen.

Alles bij elkaar ligt er inmiddels meer dan 5000 kilomter snelweg in heel Nederland. Als je bekijkt wat de absolute afstand van West naar Oost en Noord naar Zuid is dan is dit zeker heel veel. Gevolg hiervan is wel dat de bereikbaarheid voor de meeste plaatsen meer dan uitstekend is. Rijden in Nederland is dus ondanks de drukte lang niet altijd vervelend.

dante