Het Jack den Hartogh Oldtimer Truck Museum

Jack den Hartogh, de oud-directeur van het Nederlandse transportbedrijf Den Hartogh Logistics, richtte in 2016 zijn museum ‘Het Jack den Hartogh Oldtimer Truck Museum’ op. Het museum bevindt zich op het eiland Rosenburg, dat ten westen van Rotterdam ligt. Het is een voortzetting van het befaamde ‘Den Hartogh Ford Museum’ te Hillegom, dat in datzelfde jaar haar deuren sloot. Dit museum werd beheerd door de oom van Jack, Piet den Hartogh, die in 2011 overleden is. Het ‘Den Hartogh Ford Museum’ genoot wereldwijde bekendheid en beschikte over een zeer grote collectie klassieke automobielen van het merk Ford. Deze oldtimers kenden een eenvoudige inrichting en van een moderne Bedrijfswageninrichting zoals we die tegenwoordig vaak tegenkomen, was dus nog geen sprake. Naast de oldtimer automobielen maakten ook een klassieke brandweerwagen, een oude ijscowagen en een vrachtwagen van de gangster Al Capone deel uit van de collectie.

Overname

Na de sluiting van het Ford museum te Hillegom nam Jack den Hartogh, een bevlogen verzamelaar van oldtimer trucks, enkele oorspronkelijke ‘Den Hartogh’ vrachtwagens over uit de privécollectie van zijn oom, om ze vervolgens aan zijn collectie van klassieke transportautomobielen toe te voegen, die vanaf 2016 in het museum op Rosenburg te bewonderen zijn. Van een groot deel van deze collectie zijn prachtige foto’s gemaakt die hier te bewonderen zijn. De verzameling omvat oldtimer trucks van merken als Scania, A Ford, T Ford, DAF, Kromhout en Volvo, zoals bijvoorbeeld de Volvo L375 uit het jaar 1959.

Voortzetting

In 2018 kwam Jack den Hartogh plotseling te overlijden. Hij werd 69 jaar. Zijn zoon Hans den Hartogh heeft het privémuseum van zijn vader voortgezet. In het museum op Rosenburg worden regelmatig rondleidingen verzorgd voor oldtimerclubs, die verzekerd kunnen zijn van een monumentale dag. Maar ook andere geïnteresseerden zijn van harte welkom in het museum.

dante